08/2024 Auto-Heikkilä Oy
Kuukauden yritys Auto-Heikkilä Oy
Alahärmästä ponnistava autokauppias keksi kuvata myytävät autot videoiksi, mutta tuskin hän arvasi, että tästä oivalluksesta syntyisi ilmiö, joka tekisi hänestä koko kansan tunteman somekasvon. Yrittäjä Ville-Pentti Heikkilä, miten ihmeessä näin pääsi käymään?
– Aika oli oikea. Olin parikymppinen, nettihommat lähtivät etenemään ja minulla oli tekniikka hallussa. Tai no hallussa ja hallussa, mutta into oli kova ja kaikki vain opeteltiin. Ensimmäisen videon kuvasin videokameralla, joka oli teipattu ränkkyyn (tuoliin) ja hilasin sitä ränkkyä narun päässä ympäri autoa. Siitä tuli tasaista hienoa kuvaa. Sitten keksin hankkia mikrofonin, johon aloin puhumaan samalla ja siitä se sitten lähti, muistelee Ville-Pentti.
Auto-Heikkilän TikTok videot saavat vuodessa noin 20 miljoonaa katselukertaa. Tämä näkyy myös liikevaihdossa, jossa tehtiin viime vuonna miljoonan euron harppaus ylöspäin. Tällä hetkellä yritys työllistää yrittäjän lisäksi kaksi henkilöä.

Mistä kaikki alkoi?
Myytävien tuotteiden pääpaino on henkilöautoissa, mutta myynnissä on paljon muutakin kuten moottoripyöriä, vesijettejä, moottorikelkkoja, sähköpyöriä, matkailuvaunuja- ja -autoja. Viimeisimpänä valikoimiin otettiin Aodes-mönkijät, joissa Auto-Heikkilällä on maahantuonnin jälleenmyynti ja huolto.

Omilla kasvoilla rohkeasti markkinointiin
– Kasvot ovat tulleet monelle tutuiksi ja kyllä sen väistämättä huomaa. Varsinkin joku tällainen Power Truck Show tyyppinen tapahtuma, niin niissä tulee paljon porukkaa juttelemaan ja pyytämään kuviin.

– Aloittaessani autokaupassa mainonta oli lähinnä lehdissä. Sitten alkoi olla siirtymää pikkuhiljaa nettiin, mutta eihän läheskään joka taloudessa ollut nettiyhteyksiä. Me kehitimme Suomen ensimmäisen autoverkkokaupan, jossa oli kotiin toimitus. Sillä saimme paljon huomiota ainakin, vaikka se ei varsinaisesti lähtenytkään ihan hirmuiseen lentoon. Ihmiset eivät uskaltaneet tilata autoja suoraan kotiin. Silloin ymmärsin, että luottamus on ratkaiseva tekijä ja mietin, miten sitä voisi rakentaa. Aloin tehdä videoita ja latasin niitä YouTubeen. Facebookin tultua otimme sen heti käyttöön ja viimeisimpänä TikTokin, Ville-Pentti kertoo.

Yrittäjyydessä Ville-Pentti arvostaa sitä, että saa tehdä itselleen mielekästä työtä. Haasteena puolestaan on työstä irrottauminen.
Haastattelun päätteeksi yrittäjän matka jatkui kohti Kuopiota autoa hakemaan. Kuinka Kuopion autonhakureissu meni, se selvinnee Auto-Heikkilän somekanavista.

62300 Alahärmä